Hva er egentlig en Toastmasters rolle i et bryllup? Ja, bortsett fra å ha ansvaret for å koordinere taler og innslag? Skal h*n gjøre særlig mye annet enn akkurat dette? Jeg spør for jeg tror vi er utsatt for en som tar begrepet Toastmaster til et annet nivå.

Bryllup står for dør, nå bare dager unna, og jeg har bivånet min venninne og kollegas timevise slit, tålmodighet og søken etter de rette bryllupslige duppeditter slik at det hele skal bli komplett og perfekt. Hun har nedlagt enormt med tid i de små ting som setter prikken på i`en, noe hun bokstavelig talt både på den ene og den andre måten får betalt for på lørdag. Dette blir hennes, og hun har slitt for det. Det blir perfekt! Dyrt ja, men perfekt.

Jeg er forlover, og godt som jeg kjenner henne har jeg selvsagt stilt meg til disposisjon, men vet at hun helst vil gjøre dette selv. Bare da blir hun fornøyd. Min rolle i planleggingen har vært å være enig i de avgjørelser som alt er tatt.

Men Toastmasteren har vist seg å være en ivrig snurrebass med stort kontrollbehov. Det fant jeg ut under prøvesmakingen. Vi er nemlig to forlovere. Nærmest før vi hadde presentert oss dro han meg til side og instruerte meg om hva jeg måtte si i min tale til bruden, hvor lang den måtte være, eller hvertfall hvor lang den ikke måtte være, og tok seg samtidig bryderiet med seriøse råd og tips om hvordan vi to forlovere kunne time opp sammen om talen.

Jeg ble først litt paff, for jeg hadde ikke ventet innspill utenfra om hva jeg skulle si i min personlige tale til min venninne. Mange tanker hadde alt vært innom hodet mitt om hvordan vi skulle gjøre dette siden vi var to forlovere, så jeg ble rett og slett etter det første sjokket hadde lagt seg provosert av at en jeg overhode ikke kjente blandet seg inn i noe vi skulle gjøre, og det helt uten at vi hadde bedt om innspill eller hjelp. Men jeg sa ingenting, og valgt heller en annen taktikk for å se hvem jeg hadde å gjøre med, og la ut om alle de forskjellige bryllup jeg hadde vært i, hvordan vi hadde gjort det den dagern vi giftet oss og hvor forskjellig alle var, og at man måtte se hvem som giftet seg for å finne den rette måten å gjøre ting på. Han likte ikke min versjon å se ting på.

Jeg ristet det hele av meg som et utbrudd av overivrighet fra hans side. Men to måneder før brylluppet ringte han meg, og spurte om jeg hadde talen ferdig. HÆ? Ja, det var jo like før nå, så jeg måtte bestemme meg om talen. Han måtte vite hvor lang tid den tok. Da ble jeg forbannet! Han visste for det første veldig godt at vi hadde ikke mindre enn to utdrikninger å planlegge siden vi hadde delt utdrikningslaget til min venninne inn i to seanser, og to måneder før anså jeg ikke som dårlig tid. Han påla meg “å få finger ut”, og gav meg samtidig oppgaven med å finne ut om andre skulle holde tale, hvorpå han ba meg be de ta kontakt med ham. Jeg spurte han hvorfor han ville det. Det hadde ikke jeg noe med, var svaret.

Jeg Googlet, slo opp på Wikipedia og ringte en venn, men ingen steder fant jeg ut om dette var en Toasmasters jobb. Å ringe rundt å oppfordre eller pålegge til tale, og blande seg inn i hvordan talen skulle utformes eller utføres.  Er dette normal prosedyre for en Toastmaster?

Vel, nå er vi en uke unna, og ting er på  plass. Han har sluttet å ringe, for Mr. Toastmaster måtte settes på plass. Han ble rett og slett i overkant ivrig, litt småfrekk og forferdelig kontrollerende. Men av og til må man styre unna det man ikke KAN eller SKAL kontrollere, og la gjestene komme til deg om og når de vil fremme noe i et bryllup. Er ikke det en Toastmasters jobb da? Og informere gjestene etter bordsetting om dagens kjøreplan, og samtidig oppfordre der og da til å ta kontakt om noen brått føler for å si noe underveis!?

Men fest blir det lell. Til helgen er det bryllup og jeg rågleder meg! HURRA!! :)

Tips oss hvis dette innlegget er upassende