Nei, jeg tror ikke det. Jeg tror ingen person alene vil være løsningen på midtøstenkonflikten, for det er for mange PERSONER involvert.
Men jeg er svært interessert i å følge med på hva Salam Fayyad, denne ikke-millitante 58 år gamle palestineren, kan utrette. Fayyad bygger institusjoner, og er ikke opptatt av okkupasjonen. Hans visjon er ikke-millitant. Han er utdannet økonom, og bruker sin viten til å bygge opp sammfunnet Palestina enn å fokusere på den eviglange konflikten. Han møter folket på grasrota, bygger skoler, viser seg, snakker, og har blitt enormt populær. Selv i Israel får Fayyad ros.
Kan denne folkelige mannen, denne mann som aldri har brukt et våpen, komme til å bety noe for midtøstenkonflikten bare ved å rette fokus mot samfunnet enn okkupasjonen? Ikke alle tror det, men igjen vet de for lite for å kunne si noe sikkert siden hans forgjengere ikke kan skilte med samme visjon. Ei heller samme bakgrunn.
Og nettopp hans bakgrunn har alt vist sine første spor av velvilje, og selv Benjamin Netanyahu og Israel har store problemer med å peke negativt mot Fayyad. Han har ingen skamfert fortid.
Han er en tilsynelatende helt vanlig mann.
20 kommentarer In " Kan èn mann være løsningen på hele midtøstenkonflikten? "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
november 15th 2010 at 10:11
Jeg har absolutt null tro på at den konflikten kan løses – være seg av en eller fler. Men kanskje kan mennesker som det gjøre den litt lettere. Det er i alle fall lov å håpe..
Svar:
Null tro har jeg ikke. Det er for endelig å ha null tro. Men jeg _tror_ ikke èn person kan utøve den makt dette ville krevd, den tid, de dype dype sår og forankringer denne grusomme og eviglange konflikten har i generasjoner i de to landene…og mange andre land for den saks skyld.
Det er alltid lov å håp at… en dag, ÈN dag… er dette også over!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 15th 2010 at 11:19
Jeg tror at hvis han går frem som et godt eksempel, vil flere følge etter. Bare se hva Mandela klarte i sin tid. Det er slike mennesker som klarer å få med seg mengden og skape en endring.
Svar:
Ja, et sted må man begynne, og jeg ser at Fayyad er annerledes enn sine forgjengere tatt i den verden han lever i. Det betyr nok noe, men hvor mye… det vites ikke ennå.
Mandelas vei har vært lang, grusom og fantastisk. Han ER en fantastisk mann, men han har og mane motstandere. Hans liv og nå anselige alder høster han stor respekt i alle leire.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 15th 2010 at 11:34
Det hadde vært fantastisk om han fikk med seg flere…og om konflikten ble løst. Men det blir ikke lett, for situasjonen er så fastlåst ser det ut til…
Svar:
Fastlåst er ordet. Nøkkelhullet er plombert, og nøkkelen er forlengst kastet. Det må borres opp, et låsskifte må til og ny nøkkel må på plass.
Ja, det hadde vært fantastisk. Og bare tenk hvilke signaler en fredsløsning i midtøsten hadde sendt rundt i vår brokne verden!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 15th 2010 at 13:11
tror jeg ikke noe på – han er Abbas’ mann – og har vel ingen særlig støtte blant militante grupper bl a på Gaza….
Svar:
Det er jo nettopp hans ikke-militante bakgrunn som er bra!
Husk at sivilbefolkningen er flere enn millitæret. Selv om politikk og millitær virker sammenfiltret, så er midtøsten mer enn bare militante grupper.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 15th 2010 at 13:46
Denne konflikten kan ikke sammenliknes med noe som helst strid da muslimene har bygd Al Aqsa-moskeen på tempelhøyden, der de mener Profeten Mohammad for opp til himmelen.
Når araberne ønsker å ha Mekka , Jerusalem og Persiabukten til sammen så Salam Fayyad som en økonom kan være en forklaring på hvilken prioritering er den slående for muslimer .
takk
zohre
Svar:
Hei Zohre :)
At dette er en religiøs konflikt og intet annet er vi vel alle smertelig klar over nå.
Jeg tror Fayyad er i den posisjon han er i nå pga hans bakgrunn og engasjement for det ikke-millitære, og at det kan biddra positivt for hele denne konflikten! Det kan se ut som muslimer både prioriterer og tenker annerledes.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 15th 2010 at 14:04
Enten Jerusalem eller Persiabukten hvis denne økonomen er glad nok i Mekka.
Men, det ser ut nå skriver de
arab khaleej ( Arabisk bukta )
takk
zohre
Svar:
Jeg forstår deg ikke helt… men tiden vil vise oss hvor Fayyad står. Han har alt markert seg, og høster stor respekt og popularitet. Han er vanlig, men annerledes likevel. Om det hele bikker ned til Mekka… ja, det … jeg vet ikke.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 15th 2010 at 19:04
Jeg er enig med jojja – at gode krefter kan mobilisere flere gode krefter – og som igjen gir håp til det palistinske folk. Nettopp håpet + gode krefer = positive resultster :-)
Svar:
Er det noe de trenger i midtøsten er det gode krefter. Masse gode krefter!
Det er en lang vei å gå… men aner vi en start!?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 15th 2010 at 19:54
Ja klart han har hatt og sikkert har mange fiender, de som vil ha makt for makten sin del. Sånn vil det vel alltid være, men jeg håper og tror at denne mannen kan få frem litt annerledes tankegang i midtøsten.
Svar:
Tilhengere, håp og tillit er makt i bisarre verdenshjørner.
Jeg skal håpe med deg, Jojja!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 15th 2010 at 21:08
Har mine tvil, etter en epoke i UNIFIL! Men med en ikke militær, så kan det være håp!
Men kan tankene snues og i begge leirer, så kan det være håp.Da må det og litt større krefter i fra verdensammfunnet og! Så kanskje!
Svar:
Har du tjenestegjort i Libanon? En jeg kjente for et helt liv siden vervet seg… og en dag kom jeg hjem til 31 røde roser… som takk for vennskap og støtte ;-D
De klarer ikke dette alene. De klarer ikke en gang nærme seg hverandre uten press og pågang fra omverdenen. Det som foregår i midtøsten preger en hel verden, og vi må gjøre hva vi kan for å hjelpe. Om det til syvende og sist kan gjøres via en ikke-millitær, ja det vil tiden vise.
At det foregår positive ting i Palestina nå er helt sikkert, og det legges merke til helt til Israel. En vanlig mann… kan han utrette noe?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 15th 2010 at 21:12
Hei Viljen
Om dette er en religiøs konflikt så hvorfor foretrekker nå araberne den persiske gulfen isteden for Jerusalem ?
En konsentrasjon er nå sviktet.
Fayyad regnes som en moderat og pragmatisk politiker og er blant de palestinske politikere som nyter størst respekt i den vestlige verden.
Dette respektet er bunnløse så lenge muslimer ønsker å be i Jerusalem.
takk
zohre
Svar:
Åh, hadde jeg hatt alle svarene på hvorfor, hvem og hvordan når det kommer til dette, Zohre, så skulle jeg gladelig gitt deg de. Hvem vet noe om hvorfor?
Jerusalem er kjernen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 15th 2010 at 21:37
Denne økonomen ha forkjærlighet for Jødene enn for sjiamuslimer derfor ,
takk
zohre
Svar:
Har han? Jeg baserer mitt lille innlegg på en doku jeg nylig overvar om ham. Jeg plukket ikke opp noe slikt der.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 15th 2010 at 22:10
Ok.Men, jeg leser persiske medier og arabiske tilsvarende om denne konflikten .
takk
zohre
Svar:
Da er du adskilling mer nyansert informert enn meg, Zohre… og jeg har jo sett av tidligere kommentarer av deg her inne at du kan mye om dette. Jeg kan ikke si det samme selv om temaet interesserer meg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 15th 2010 at 22:30
Nå sier irans åndelige leder, ayatollah Ali Khamenei at vesten kan ikke ødelegge forholde mellom menneskene på grunn av penger ,
denne økonomen.
takk
zohre
Svar:
Jeg forstod ikke kommentaren din nå, Zohre, men penger er ikke bare godt nei, og kan også skape splid, makt og … krig.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 15th 2010 at 22:44
Kveld Viljen.
Stemmer det! Koselig og høre at du har hvert en god støttespiller, det står det respekt av :)
En mann kan utrette mye. Det er positivt at isreallittene ser positivt på denne personen.Det er bra.Men det handler om så mye mere! Zohre nevner Jerusalem, som er en hellig by for muslimene. Som er et av virkelige store problemer der! Når det problemet er løst, blandt annet, så kan det hende skjer noe! Det er mye en kan skrive om problemene der! Eg stopper der! Eg gjentar: kan tankene snues, i begge leirer! Så er det håp! Samt og vise vilje, istedenfor de store ord! Fred ønsker eg, men dette er ikke enkelt!
P.S Fint du tar temaet opp :)
Ha en fin kveld ;)
Svar:
Ja, kvelden er her… og mor ser med laaangt blikk mot senga. Var gresselig tildlig oppe i dag…
Jerusalem er ikke stort nok for disse to trosretninger. Det burde være det, men hat har fått gro i årevis, og det vi ser i dag er det vi har sett i årevis… med noen topper innimellom, krig, terror… og splid og uenighet.
Det handler om enormet mye mer, men kjernen er Jerusalem.
Med Fayyad som statsminister kan det være vi får se endringer, og innad i Palestina har det jo skjedd. Han bygger skoler og møter folket. Han er en samfunnsrettet mann.
Kan tankene snus? Her ja… der? Neppe! Men Håpet har vi!
Ha en fin kveld du med… nå må jeg ta natt :)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 15th 2010 at 22:56
Penger er ikke bare godt nei,
….
Men, irans åndelige leder, ayatollah Ali Khamenei sier Vesten er satan og ikke penger .
takk
zohre
Svar:
Og åndelige ledere er ikke bare gode de heller! De skaper… !
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 16th 2010 at 14:53
Jeg har alltid hatt et håp om at denne konflikten løses. Jeg har egentlig ikke noe grunnlag for å uttale meg, for til det vet jeg altfor lite, men, det forekommer meg at løsningen på konflikten ligger på israelsk side. Israel er et rikt land og det har massiv støtte fra USA. Israel burde ha alt å vinne på å innta en langt mer forsonende holdning. Hadde Israel heller inngått en avtale om betaling for det vannet de trenger i stedet for å bare ta seg til rette så ville både verdensopinionen og palestinerne vært fornøyd… kanskje?
Men, jeg vet altfor lite… det er vanskelig nok å holde seg oppdatert på norsk og amerikansk politikk, og selv der har jeg store mangler i kunnskapen min.
:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 16th 2010 at 21:37
Det er ikke alltid kunnskap som skal til, Cecilia, men og teft og magefølelse. Jeg synes du virker ganske så reflektert selv om du sier du ikke har satt deg så godt inn i konflikten. Konflikten i seg selv er jo snart urgammel, og jeg tro mange sliter med å vite hva dette egentlig dreier seg om.
Kjernen er nok Jerusalem, og hatet har vokst og blitt stort. Til slutt kan man ikke enes om ekstra lett eller lett melk en gang.
Jeg selv er ikke særdeles bereist i midtøsten, og synser og mener og lytter til min sunne fornuft om hva som er rett og galt… og der lander vi ganske likt vi to. Jg føler og at Israel sitter på løsningen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 16th 2010 at 21:53
Jerusalem er ikke kjernen siden ferden går fra Karbala , Jerusalem , New York til hele verden.
Kampen mot kapital ( Kristendommen , Jødedommen og etc. ) ergo Islam.
takk
zohre
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 16th 2010 at 22:44
Vel, vi får nå holde krigen og okkupasjonen der den er selv om den forgrener seg til så og si alle verdenshjørner.
For meg og de aller aller fleste ser roten til hele konflikten å dreie seg om, for å korte det ned til et ord, Jerusalem.
Men som sagt over her så har det nok blitt tillagt mer til denne konflikten i tiden som har gått enn det som startet den.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 16th 2010 at 22:49
Siden Kina og India er også innblandet i denne konflikten så Islam er rett sier irans åndelige leder, ayatollah Ali Khamenei veldig fornøyd .
takk
zohre
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende